10nov

SEO: oude en nieuwe tactieken

De wereld van zoekmachineoptimalisatie (SEO) is continu onderhevig aan verandering. Google zorgt met enige regelmaat voor updates van het zoekalgoritme onder codenamen als Panda, Penguin en Hummingbird. Deze updates hebben als doel het verbeteren van de zoekresultaten. De laatste jaren speelt personalisatie en kwaliteit een steeds grotere rol.

Dat betekent dus ook dat ‘oude tactieken’ steeds minder effect hebben. In de infographic in deze blogpost zijn de oude en nieuwe tactieken duidelijk naast elkaar geplaatst zodat je zelf kunt bepalen in hoeverre jouw aanpak van SEO nog actueel is.

SEO is per definitie een instrument wat je vanuit een langetermijnbeleid dient te benaderen. Vanuit die invalshoek benader je SEO ook meer vanuit een bezoeker/gebruiker dan vanuit een zoekmachine. Plaats de bezoeker centraal, dan doe je het altijd goed. Dat was toen al zo, nu nog steeds en zeker in de toekomst.

Lees verder

10okt

Google Analytics KPI’s voor websites en webshops

meetlat

KPI’s, kritieke prestatie indicatoren of key performance indicators voor je website of webshop geven een handvat om prestaties te analyseren. In deze blog leggen we uit hoe je KPI’s bepaald en hoe Google Analytics je helpt bij het meten hiervan.

Er gelden een aantal basisregels bij het bepalen van KPI’s:

  • Een KPI is SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdsgebonden)
  • Een KPI wordt uitgedrukt in een getal/percentage en gerelateerd aan een doel

Een KPI dient uiteindelijk inzicht te geven in het wel of niet behalen van doelstellingen. Als dat niet zo is heb je inzichten en argumenten om te bepalen of de KPI überhaupt wel haalbaar en realistisch is. Is dat wel zo, dan bewijst het dat je online strategie klopt. 

Lees verder

03okt

Waarom worden winkelwagens in webshops achtergelaten?

achtergelaten winkelwagen

In deze blogpost vind je de top 10 redenen waarom bezoekers van je webshop de winkelwagen verlaten en niet converteren richting een bestelling!

Lees verder

01sep

Google Analytics interfacekaart

Google Analytics voorziet standaard in een groot aantal functionaliteiten. Om wegwijs te worden in het overzicht van rapporten binnen Analytics hebben we een handig en compleet overzicht gemaakt:
Google Analytics Interfacekaart 09-2014

Lees verder

15aug

SEO-tip: echte rankings van zoekwoorden vinden

google camera

Benieuwd op welke positie je website, bedrijfsnaam of je eigen naam ‘rankt’ in zoekmachines als Google? In het verleden waren de zoekresultaten op vrijwel iedere PC hetzelfde, enkel de ingestelde taal van je browser en evt. locatie bepaalden of een verschil zichtbaar was in de zoekresultaten. Tegenwoordig neemt Google veel meer factoren mee bij de ‘personalisatie‘ van de zoekresultaten, waardoor het niet eenvoudig meer te zeggen is of je op een bepaald zoekwoord op positie 1, 2, 3 of pagina 2 te vinden bent.

In deze blog vind je een opsomming van de factoren waar Google rekening mee houdt bij  personalisatie én ontvang je tips om zonder personalisatie te zoeken binnen Google om minder gekleurde resultaten voorgeschoteld te krijgen. 

Lees verder