06jul

Mobiel bellen in 1999

Programmamaker en cameraman Frans Bromet interviewde in 1999 diverse mensen over het nut van een mobiele telefoon. In die tijd waren er in ieder dorp meerdere telefooncellen en hadden mensen nog geen idee hoeveel mensen vandaag de dan een mobiele telefoon op zak zouden hebben. Zo’n telefoon is toch helemaal niet nodig?

Ondertussen, 16 jaar later, is een mobiele telefoon / smartphone niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en het straatbeeld.

nokia 3210De Nokia 3210 was in 1998 één van de eerste telefoons waarmee je kon bellen, sms-en en niet te vergeten ‘Snake’ te spelen :-) Wat als telefoon met spelletjes begon groeide uit naar een kalenderfunctie, notities en een camera. Ondertussen is voor velen het bellen met een smartphone bijzaak geworden in relatie tot alle andere activiteiten waar men een smartphone voor gebruikt.

 

Tags: ,

Lees verder

19mei

20 feiten en tips om te adverteren op Facebook

 

Hoe je het ook wendt of keert, adverteren op Facebook vormt vandaag de dag één van de meest interessante kanalen binnen de online advertising mix. Adverteren op Facebook groeit dus ook in een gestaag tempo. Aan het einde van dit jaar komt zelfs 69% van alle inkomsten voort uit mobiele advertenties. Dit is een gevolg van de mobiele strategie die Facebook enkele jaren geleden inzette, gebaseerd op de groei van mobiel verkeer in relatie tot een afnemend verkeer vanuit desktop.

Lees verder

13mei

Meer rendement uit Google AdWords met 10 tips

google-adwords-rode-achtergrond

In de loop der jaren hebben we een groot aantal AdWords accounts opgezet, in beheer gehad en/of geoptimaliseerd. Grote fouten komen we gelukkig steeds minder tegen omdat het vakgebied volwassener wordt. Een onjuist ingerichte campagne kost bedrijven echter nog steeds teveel. Enerzijds hadden deze kosten beter uitgegeven kunnen worden, anderzijds kan het omzet of kansen kosten gedurende de tijd dat een AdWords campagne níet effectief draait.

Omdat we dagelijks bezig zijn met het optimaliseren van talloze AdWords campagnes hebben we in deze blog de belangrijkste tips samengevat. Gebruik het als checklist voor het beheren van je eigen AdWords campagnes of om de prestaties van je huidige campagnes te beoordelen!

Lees verder

12mei

SSL: wat is het en waarom heb ik het nodig?

securityEen SSL-certificaat zorgt voor een veilige verbinding met je website. Acties zoals online aankopen, financiële transacties of het versturen van persoonsgegevens worden dan beveiligd verstuurd naar servers. Hiermee bevestig je aan bezoekers dat je veilig met hun gegevens omgaat. SSL is dus ook een belangrijk middel om vertrouwen uit te stralen. Een beveiligde verbinding kun je herkennen aan het feit dat de adresbalk begint met https in plaats van http en wordt vaak gekenmerkt door een slotje of een groene balk met daarin de bedrijfsnaam van de eigenaar achter de website.

Daarnaast heeft Google in het najaar van 2014 aangekondigd dat ‘https’ als een factor gaat gelden voor ranking van websites in de zoekresultaten. Ondanks dat de invloed op je ranking hiervan (nog) laag is, geeft Google wel een seintje af naar de volledige internetwereld om het gehele web veiliger te maken. Lees ook het officiële bericht van Google: ‘https as a ranking signal‘.

Lees verder

22apr

Jongeren bereiken: Snapchat, Facebook of Instagram?

Grote mediabedrijven en adverteerders hebben steeds meer moeite met het bereiken van jongeren. Dit komt mede door de groeiende populariteit van YouTube, Netflix en sinds kort Snapchat. Daar waar deze doelgroep vroeger steevast voor de buis zat om (in Nederland) TMF, MTV of The Box the kijken zul je vandaag de dag uit moeten wijken naar sociale netwerken zoals Snapchat om jongeren te bereiken.

Snapchat?

Snapchat draaide oorspronkelijk om zelfverdwijnende content maar biedt sinds begin van dit jaar ook professioneel gemaakte videocontent aan van partijen als Comedy Central, CNN, MTV, Vice en zelfs National Geographic. De content die hier door mediapartijen wordt gepubliceerd noemen we ook wel short form content, denk hierbij aan Vine waar je video’s van 6 seconden kunt uploaden. Interessant detail is dat adverteerders bereid zijn een tot 2x hoger CPM tarief te betalen in vergelijking tot YouTube. Waarom? Snapchat trekt vooral jongeren aan :-)

Een onderzoek van ComScore versterkt het idee dat Snapchat een interessant kanaal vormt om jongeren te bereiken. Zij hebben namelijk onderzocht dat 71% van alle Snapchat gebruikers in de VS tussen 18 en 34 jaar oud zijn. En zelfs 45% van alle gebruikers is 18 tot 24 jaar oud. Deze cijfers geven echter een vertekend beeld omdat ComScore gebruikers onder de 18 jaar niet meeneemt in haar onderzoeken. Het werkelijke percentage zal dus waarschijnlijk zelfs nog hoger liggen…

Interessant is het ook om te zien hoe de demografische gegevens van Snapchat zich verhouden tot concurrenten als Facebook, Instagram en Twitter:

social networks demographics 2014 snapchatEn Nederlandse jongeren dan?

Newcom Research onderzocht het gedrag op sociale media van ruim 10.000 Nederlandse jongeren tussen 15 en 24 jaar. 98% van hen is actief op sociale media en Facebook is het meest gebruikte platform met ruim 1,7 miljoen gebruikers. 1,4 miljoen hiervan checkt dagelijks berichten op Facebook. De grote groei is er echter uit met een stijging van 8% ten opzichte van 2014, de grootste groei zien we terug in Google+ (i.v.m. Android), Instagram, LinkedIn, Snapchat en Pinterest. Twitter is de grote verliezer onder Nederlandse jongeren, het afgelopen jaar haakte 60% van de gebruikers af.

 

Lees verder