10okt

Google Analytics KPI’s voor websites en webshops

meetlat

KPI’s, kritieke prestatie indicatoren of key performance indicators voor je website of webshop geven een handvat om prestaties te analyseren. In deze blog leggen we uit hoe je KPI’s bepaald en hoe Google Analytics je helpt bij het meten hiervan.

Er gelden een aantal basisregels bij het bepalen van KPI’s:

  • Een KPI is SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdsgebonden)
  • Een KPI wordt uitgedrukt in een getal/percentage en gerelateerd aan een doel

Een KPI dient uiteindelijk inzicht te geven in het wel of niet behalen van doelstellingen. Als dat niet zo is heb je inzichten en argumenten om te bepalen of de KPI überhaupt wel haalbaar en realistisch is. Is dat wel zo, dan bewijst het dat je online strategie klopt. 

Lees verder

03okt

Waarom worden winkelwagens in webshops achtergelaten?

achtergelaten winkelwagen

In deze blogpost vind je de top 10 redenen waarom bezoekers van je webshop de winkelwagen verlaten en niet converteren richting een bestelling!

Lees verder

01sep

Google Analytics interfacekaart

Google Analytics voorziet standaard in een groot aantal functionaliteiten. Om wegwijs te worden in het overzicht van rapporten binnen Analytics hebben we een handig en compleet overzicht gemaakt:
Google Analytics Interfacekaart 09-2014

Lees verder

15aug

SEO-tip: echte rankings van zoekwoorden vinden

google camera

Benieuwd op welke positie je website, bedrijfsnaam of je eigen naam ‘rankt’ in zoekmachines als Google? In het verleden waren de zoekresultaten op vrijwel iedere PC hetzelfde, enkel de ingestelde taal van je browser en evt. locatie bepaalden of een verschil zichtbaar was in de zoekresultaten. Tegenwoordig neemt Google veel meer factoren mee bij de ‘personalisatie‘ van de zoekresultaten, waardoor het niet eenvoudig meer te zeggen is of je op een bepaald zoekwoord op positie 1, 2, 3 of pagina 2 te vinden bent.

In deze blog vind je een opsomming van de factoren waar Google rekening mee houdt bij  personalisatie én ontvang je tips om zonder personalisatie te zoeken binnen Google om minder gekleurde resultaten voorgeschoteld te krijgen. 

Lees verder

13aug

In 4 stappen je webteksten afstemmen op je bezoekers

wie-wat-waar-waarom-hoe

Als het goed is heb je bij de ontwikkeling van je website nagedacht over voor wie de website is bedoeld: je doelgroep. Afstemming op je doelgroep is een voorwaarde voor een succesvolle website. Helaas zien we vaak dat de webteksten daarbij worden vergeten. Gek eigenlijk, want juist webteksten zijn bij uitstek het middel om te communiceren met een doelgroep. Te veel bedrijven schrijven op hun website datgene wat zij willen vertellen in plaats van datgene wat de klant wil horen. Denk aan een tegelzetter die op zijn website vertelt dat hij ‘tegelwerk van hoogwaardige kwaliteit’ levert; zou je als potentiele klant niet liever lezen dat hij tegelwerk levert van een kwaliteit waar je gegarandeerd, jarenlang, geen omkijken naar hebt?

We krijgen altijd gelijk als we tegen bedrijven zeggen dat zij hun webteksten beter moeten afstemmen op de klanten. Bedrijven zijn ook bereid om hier iets aan te doen, maar weten niet hoe ze het moeten aanpakken. In dit blogartikel beschrijven we hoe je de inhoud van webteksten in 4 stappen afstemt op de bezoekers van je website.

Lees verder